Coachend leidinggeven geeft medewerkers meer werkplezier
Jurriën Neerhof, operationeel coördinator bij Kleventa in Lichtenvoorde, dacht voorheen altijd dat een bedrijf optimaal functioneert als de processen er goed verlopen. Daar kwam de tweedejaarsstudent Ad Management van terug. “Het is juist belangrijk dat de mensen zich goed voelen binnen het bedrijf.” Daarvoor krijgt hij binnen de opleiding allerlei tools mee, die hij in zijn werk in de praktijk brengt. “Met als doel het werkgeluk van mijn collega’s omhoog te brengen.”
De tweejarige deeltijdopleiding Ad Management leert je om professioneel leiding te geven. Coachen, leidinggeven en communiceren horen daarbij. In eerste instantie vonden Jurriën en zijn werkgever, Kleventa-eigenaar Mark Klein Tank, dat wel wat zweverig klinken. “Denk maar aan kleurtjes die passen bij je leidinggevende kwaliteiten”, lacht Jurriën. “Ja, die kleurtjes hebben wij gehad in de opleiding, maar ik heb er zeker van geleerd. Voordat ik in 2016 bij Kleventa, een technisch ontwikkelbedrijf op het gebied van ventilatie, kwam werken, had ik de mbo4-opleiding Mechatronica op het Graafschap College gedaan. In de techniek is alles duidelijk: iets is zwart of wit. In deze opleiding is dat juist niet zo: er zijn ook heel veel tinten grijs. Dat is wel even wennen, maar heel interessant.”
Bagage meegeven
Daarmee bedoelt de 28-jarige Aaltenaar dat er lang niet altijd maar één oplossing is voor een probleem: er leiden meerdere wegen naar Rome. “Heel belangrijk is om naar mensen te luisteren en niet zelf in te vullen wat je denkt dat ze bedoelen. Zo is er een collega gevoelig voor stress. Ik heb, toen we op het Grensland College de module coaching deden, een aantal gesprekken met hem gevoerd. Door goed te luisteren en door te vragen ontdekten we dat de drukte niet zozeer het probleem was. Hij was bang dat hij niet aan de verwachtingen zou voldoen, die hij zelf dacht dat er aan hem gesteld werden. Door daarover te praten en eraan te werken, heeft hij meer plezier gekregen in zijn werk. Ook ik heb er veel van geleerd. Dat is wat ik uit de opleiding haal: mensen bagage geven om zelf problemen op te lossen.”
Weten wat er speelt
“Grappig is dat we dat binnen het bedrijf altijd al deden als het gaat om techniek: mensen zelf laten zoeken naar de beste oplossing. We kauwen geen dingen voor”, vult Mark aan. “Maar hoewel we een bedrijf zijn met een heel platte organisatiestructuur en leuke werksfeer, kon er op communicatiegebied toch nog wel wat beter. Sinds Jurriën zich hiermee bezig houdt, loopt dat heel goed.” Als voorbeeld noemt Mark de wekelijkse teamvergaderingen die Jurriën heeft ingevoerd. “Daar kan men kwijt wat er speelt, wat men vindt dat beter kan, enzovoort. Zo worden mogelijke problemen meteen bij de kop gepakt. Dat werkt fijn, mensen worden er blij van als de dagelijkse gang van zaken op de werkvloer lekker verloopt”, weet Jurriën.
Praktisch toepasbaar
De Ad Management-student heeft elke tien weken drie modules, waarin wordt ingegaan op bepaalde onderwerpen. “Die zijn bijna allemaal toepasbaar in je werkomgeving. Denk aan talentmanagement, of duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Ik onderzoek hoe het nu is binnen het bedrijf, wat er beter kan en hoe je dat aanpakt. Daar schrijf ik dan een adviesrapport over.” Deze rapporten zijn nog lang niet allemaal op het bureau van werkgever Mark beland. “Nee, dat kan ik hem niet aandoen”, lacht Jurriën, die momenteel druk zat is met de combinatie werk en school. “Ik werk 36 uur per week. In het begin van de week zit ik elke avond aan de studie, want hoewel ik het niet had verwacht, klopt die studiebelasting van 20 uur per week wel.” Op donderdagmiddag en -avond volgt hij de lessen op het Grensland College in Winterswijk, om het weekend lekker vrij te hebben.
Goede keuze
“Het is hard werken, maar ik haal er ook veel uit. Een stuk zelfontwikkeling, maar ook mensenkennis en hoe je met mensen omgaat. Dat helpt draagvlak en verbinding creëren binnen het bedrijf.” Daar is Mark Klein Tank het volmondig mee eens. Zijn aanvankelijke scepsis is geheel verdwenen. “Dat mensen zich ontwikkelen door opleidingen, juich ik alleen maar toe. Alleen moet het bedrijf er ook wat aan hebben. Dat is in het geval van Jurriën zeker zo. Ad Management was dus een heel goede keuze.”
Meer weten?
Ben je door het verhaal van onze student Jurriën nieuwsgierig geworden naar de opleiding Ad Management, die door Saxion in Winterswijk wordt uitgevoerd? Klik dan op de onderstaande button om naar de opleidingspagina te gaan.